четвер, 16 квітня 2015 р.

Різні можливості-рівні права

                                                         ШКОЛА  ДЛЯ  ВСІХ
Інклюзія – нова модель  навчання
Всі діти рівні у правах своїх   
Освіта робить крок назустріч дітям
Школа стає відкритою  для всіх
         Одним із основних принципів освітніх стандартів є право дітей з особливими освітніми потребами на інтеграцію в суспільство, основою якої є забезпечення  для них  рівного доступу до якісної освіти. Для забезпечення права на якісну освіту  категорії дітей із інвалідністю  пропонується вибір доступних форм здобуття освіти: індивідуальна, дистанційна, екстернатна, а також інклюзивна (інтеграційна). Інклюзивна (інтеграційна) освіта є підходом, який допомагає адаптувати освітню програму та навчальне інтегроване середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями, надається змога дітям з особливими освітніми потребами спільно навчатись зі своїми ровесниками, що ефективно впливає на рівень їхньої соціалізації.
Запозичивши досвід міжнародної практики у наших партнерів з інтеграційної школи міста Ерфурт, Землі Тюрінгії, Німеччина, наш заклад освіти з 2005 року впроваджує у навчальний процес інклюзивну (інтеграційну) форму навчання, що базується на концепції« Школа для всіх» із спільною освітньою політикою та практикою. Отож, наша школа стала відкрита для всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, емоційних й інтелектуальних, соціальних чи інших особливостей, створюючи їм умови з врахуванням психолого-педагогічних прийомів, які орієнтовані на задоволення потреб дітей. Тому ми намагались створити безбар»єрне навчальне середовище, надавши можливість дітям із особливими освітніми потребами, по - .перше, здобути освіту відповідно до своїх інтелектуальних здібностей, по-друге, вільно спілкуватися та займатися спільними справами зі своїми однолітками. Діти з інвалідністю оволодівають знаннями, вміннями, практичними навичками в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом освіти. Таке інтегроване навчання є корисним і для здорових дітей, бо вони вчаться розуміти проблеми інших, стають добрішими, толерантніше сприймають людські відмінності , більш активними та самостійними, розуміючи що кожен може подолати значні перешкоди і досягти успіху. Водночас, спільна освіта дітей з обмеженими можливостями та їх здорових однолітків є основою їхньої інтеграції та соціальної адаптації. Повсякденні контакти з дитиною з особливими  освітніми потребами в розвитку, на наш погляд, сприяють розширенню соціального досвіду, можливо, навіть світоглядних меж звичайних дітей. Отже, в основу інноваційної моделі покладена концепція саморозвитку особистості. Учень самставить для себе цілі й приймає рішення. Важливими є цілі соціалізації, тому більшість учнів вчаться один в одного.
Педагоги працюють в режимі творчого пошуку: оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
У порядку інноваційної діяльності вчителями початкових класів та вихователями-асистентами забезпечується впровадження елементів Монтессорі-педагогіки в навчально-виховний процес. Методика Монтессорі є моделлю особистісно зорієнтованого підходу до навчання та виховання, в основі якої лежить ідея: кожна дитина з її можливостями, потребами, системою стосунків проходить свій індивідуальний шлях саморозвитку. Тому ми намагались в інтеграційних класах створити спеціальне розвиваюче середовище, в якому кожна дитина мала б можливість працювати за своєю індивідуальною програмою. Це освітнє середовище у класах вчителями поділено на відповідні практичні зони: сенсорика, математика, рідна мова, космічне виховання. Для ефективного навчання дітей з особливими освітніми потребами використовується вільна робота з Монтессорі-матеріалом, який є ключем у світ, завдяки якому вона впорядковує і вчиться, може розвивати всі фізичні й духовні функції
В інтеграційних класах забезпечується успіх діяльності учня та вчителя; панують відносини партнерської співпраці, атмосфера поваги, довіри, успіху.
Корекційно-діагностична робота практичного психолога, вчителя-асистента в роботі з дитиною з особливими освітніми потребами направлена на підвищення соціальної адаптації, розвиток самостійності, підвищення розвитку інтелектуальних здібностей, гармонійного розвитку, формування позитивних життєвих позицій, які відповідатимуть їхнім фізичним і психічним можливостям.
Реалізуючи основні завдання Програми розвитку освітньої галузі міста , з 2008 року відділом освіти Залізничної райадміністрації Львівської міської ради школу було  визнано опорною з впровадження моделі інклюзивної (інтеграційної) освіти, де забезпечуються умови для адаптації та навчальної діяльності всіх дітей, зокрема й дітей з особливими освітніми потребами. У школі здійснюється напрацювання спільного освітнього інноваційного українсько-німецького пошуково-базисного проекту з інтеграційною школою Марії Монтессорі міста Ерфурта та соціально-педіатричного Центру Землі Тюрінгії (Німеччина) «Створення та адаптація міждисциплінарної та інтегративної моделі надання допомоги дітям з особливими освітніми  потребами у місті Львові» щодо інтеграції та соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами, зокрема тих, що мають легку розумову відсталість (аутизм), порушення мовленнєвого розвитку та опорно-рухового апарату. Справді, як бачимо, процес інтеграції дітей із порушенням психофізичного розвитку в єдиній освітній системі торкнувся і загальноосвітньої середньої школи. На даний час у школі функціонує  10 інтеграційних  класів,   у  які інтегровано  29  дітей з різними нозологіями.   Наказом управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради у початкових класах школи 1 ступеня введено нову штатну одиницю  вчителя-асистента, що є найважливішою складовою забезпечення інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. 
У 2009 році стали учасниками українсько-канадського проекту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими освітніми потребами в Україні». Під моїм керівництвом у школі реалізується загальношкільна програма «Процес створення інтеграційного середовища як один із освітніх моделей для саморозвитку дитини з особливими освітніми потребами « Метою цієї програми є забезпечення рівного доступу до якісної освіти  та формування життєво важливих компетенцій дітей з особливими освітніми потребами для їх всебічного розвитку, соціальної адаптації в суспільство.  У контексті реалізації завдань  цієї програми школа стала таким  практичним центром для проведення  міських, обласних, Всеукраїнських, міжнародних науково-практичних, методично-інформаційних семінарів, конференціій, симпозіумів, навчальних тренінгів.  Вимальовується належна співпраця з Львівським регіональним інклюзивним ресурсним центром. У листопаді 2010 року  було підписано меморандум про дієву співпрацю.
           Кожна зустріч з нашими партнерами залишає  теплі спогади, а також націлює нас на  подальші спільні  справи. У   вересні  цього  року у рамках спільного проекту  на запрошення німецької сторони  від директора інтеграційної школи  Арведа Мюллєра та  керівника Акції  Зонненшайн Тюрінгії  я  відвідала Ерфурт, де  проходили  урочистості з нагоди відзначення 20-річчя відкриття  навчального закладу.    Впродовж тижня  відбувались цікаві змістовні  зустрічі з педагогами інтеграційної школи Марії Монтессорі, лікарями медико-педіатричного Центру,  учнівською та батьківською громадськістю.   Між нами давно існує  результативна співпраця та співтворчість.  Незабутні відкриті  діалоги з професором, завідувачем кафедрою інклюзії  Берлінського університету імені Гумбольдта Адою Зассе, міністром освіти Тюрінгіїї   дають  зрозуміти, що  ми є не лише почутими далеко за кордоном, але й  знайшли  неабияку підтримку, відчули руку допомоги, стали  відкритими  не лише професійно,  а й житейсько.  Вочевидь,  хочу розуміти, що поїздки, зустрічі з творчими  цікавими  особистостями швидко закінчуються, залишаються лише спогади, а добрі справи не завершуються ніколи                                                                      
Рачковська Людмила Романівна, 
директор середньої загальноосвітньої школи № 60 міста Львова
Відмінник освіти України

Немає коментарів:

Дописати коментар