четвер, 16 квітня 2015 р.

Виклик традиційній школі?


Серед найбільш самобутніх педагогічних систем у світовій педагогічній практиці є метод італійського педагога, лікаря, філософа, антрополога Марії Монтессорі (1870-1952), який протягом століття  з успіхом працює в навчальних закладах майже усіх демократичних країн світу.
З вересня 2005року гуманістичну педагогіку Марії Монтессорі почала відроджувати одна з перших у Львові середня загальноосвітня школа №60.
В процесі роботи  ми, вчителі-«монтессорійці», вдало поєднуємо навчальні плани та програми, виконуючи державний стандарт за допомогою матеріалів відомого педагога. Це дає змогу залучати до навчального процесу дітей з особливими  освітніми   потребами.
Діти, які мають фізичні  й  психологічні вади можуть навчатись зі звичайними школярами. Усе залежить від їх стану і медичних показань. Втім, саме суспільство до цього не завжди готове. Зазвичай, батьки дітей з інвалідністю побоюються жорстокості інших учнів, яка може ще раз поламати долю дитини.
Навчання дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітній школі – це плюс при  зважливому  сприйнятті оточення.
У нашому класі навчається четверо  дітей з інвалідністю: двоє з вадами слуху, один - з ДЦП, один - аутист. Саме в школі ці діти здобули перший в житті досвід соціального життя.
Вже після першого тижня навчання батьки побачили, що їхні побоювання були марними. Колектив дав їхнім діткам позитивну енергію, розуміння того, що дитина така, як і всі, що має рівні права, як і кожна дитина в школі.
Наші учні звільнилися від ізольованості, відчудження, вийшли з чотирьох стін, отримали спілкування зі здоровими дітьми.
Шлях до інклюзії непростий і нелегкий. Для того, щоб дитина з особливими освітніми  потребами змогла навчатись  у закладі, необхідно забезпечити належне навчальне середовище.
У класах створені навчальні  практичні зони, затишні інтер'єри приміщень створюють умови та атмосферу для вільного розвитку і навчання кожної дитини.
         Психологи кажуть, що у дітей з особливими освітніми  потребами навчання за методикою М. Монтессорі дає швидкий позитивний результат.По суті, методика Монтессорі- це вправи, які включають навчання у формі гри. Дослідження показали, елементарні вправи з кубиками сприяють розвитку інтелекту, психіки дитини. Тому система користується попитом.
         М.Монтессорі вкладала в поняття розвитку дитини п'ять основних аспектів: мовлення, моторику, сенсорику, культуру та математику.
Лікар була переконана, в людському організмі взаємопов'язано абсолютно все, особливо дотик та розуміння.
         Домінантою природного розвитку дитини є орієнтація на навчальну і дослідницьку діяльність. За допомогою системи Монтессорі ми намагаємось забезпечити творчий (непомітний) перехід від фізичного розуміння світу до абстрактного поняття.
         Основне не те, чого ми вчимо, а як. Навчання, в якому немає крику і покарань, підходить як і звичайним дітям, так і з особливими освітніми потребами. Пояснення ведеться без поспіху, не нав'язуючи поведінку, адже урок, який розпочинається фразою «Хочеш, я тобі покажу», ніколи не буде нудним .
         Ми маємо унікальний досвід співпраці з німецькими, голландськими колегами. Така співпраця забезпечила як підготовку, так і реалізацію гарантованого Конституцією, законодавством, України, Конвенцією ООН про права інвалідів, про права дитини, права дитини з особливими  освітніми потребами на рівний доступ до якісної освіти. Ми віримо, що будь яка дитина має право на життя, на успіх,  на адаптацію в суспільстві, має право вибирати своє особисте життя.


                                   Гнідець  Оксана Степанівна.
                                   вчитель початкових класів, старший вчитель
                                   (СЗШ № 60, м.Львів)


Немає коментарів:

Дописати коментар