Серед найбільш самобутніх педагогічних систем у
світовій педагогічній практиці є метод італійського педагога, лікаря, філософа,
антрополога Марії Монтессорі (1870-1952), який протягом століття з успіхом працює в навчальних закладах майже
усіх демократичних країн світу.
З вересня 2005року гуманістичну педагогіку Марії
Монтессорі почала відроджувати одна з перших у Львові середня загальноосвітня
школа №60.
В процесі роботи ми, вчителі-«монтессорійці», вдало поєднуємо
навчальні плани та програми, виконуючи державний стандарт за допомогою
матеріалів відомого педагога. Це дає змогу залучати до навчального процесу
дітей з особливими освітніми
потребами.
Діти, які мають фізичні й психологічні вади можуть навчатись зі звичайними
школярами. Усе залежить від їх стану і медичних показань. Втім, саме
суспільство до цього не завжди готове. Зазвичай, батьки дітей з інвалідністю
побоюються жорстокості інших учнів, яка може ще раз поламати долю дитини.
Навчання дітей з особливими освітніми потребами в
загальноосвітній школі – це плюс при
зважливому сприйнятті оточення.
У нашому класі навчається четверо дітей з інвалідністю: двоє з вадами слуху,
один - з ДЦП, один - аутист. Саме в школі ці діти здобули перший в житті досвід
соціального життя.
Вже після першого тижня навчання батьки побачили, що
їхні побоювання були марними. Колектив дав їхнім діткам позитивну енергію, розуміння
того, що дитина така, як і всі, що має рівні права, як і кожна дитина в школі.
Наші учні звільнилися від ізольованості, відчудження,
вийшли з чотирьох стін, отримали спілкування зі здоровими дітьми.
Шлях до інклюзії непростий і нелегкий. Для того, щоб
дитина з особливими освітніми потребами змогла
навчатись у закладі, необхідно
забезпечити належне навчальне середовище.
У класах створені навчальні практичні зони, затишні інтер'єри приміщень
створюють умови та атмосферу для вільного розвитку і навчання кожної дитини.
Психологи кажуть, що у
дітей з особливими освітніми потребами
навчання за методикою М. Монтессорі дає швидкий позитивний результат.По суті,
методика Монтессорі- це вправи, які включають навчання у формі гри. Дослідження
показали, елементарні вправи з кубиками сприяють розвитку інтелекту, психіки
дитини. Тому система користується попитом.
М.Монтессорі вкладала в
поняття розвитку дитини п'ять основних аспектів: мовлення, моторику, сенсорику,
культуру та математику.
Лікар була переконана, в людському організмі взаємопов'язано абсолютно
все, особливо дотик та розуміння.
Домінантою природного розвитку
дитини є орієнтація на навчальну і дослідницьку діяльність. За допомогою
системи Монтессорі ми намагаємось забезпечити творчий (непомітний) перехід від
фізичного розуміння світу до абстрактного поняття.
Основне не те, чого ми
вчимо, а як. Навчання, в якому немає крику і покарань, підходить як і звичайним
дітям, так і з особливими освітніми потребами. Пояснення ведеться без поспіху,
не нав'язуючи поведінку, адже урок, який розпочинається фразою «Хочеш, я тобі
покажу», ніколи не буде нудним .
Ми маємо унікальний
досвід співпраці з німецькими, голландськими колегами. Така співпраця забезпечила
як підготовку, так і реалізацію гарантованого Конституцією, законодавством,
України, Конвенцією ООН про права інвалідів, про права дитини, права дитини з
особливими освітніми потребами на рівний
доступ до якісної освіти. Ми віримо, що будь яка дитина має право на життя, на
успіх, на адаптацію в суспільстві, має
право вибирати своє особисте життя.
Гнідець Оксана Степанівна.
вчитель початкових класів, старший вчитель
(СЗШ № 60, м .Львів)
Немає коментарів:
Дописати коментар